Váli Dezső Váli Dezsőről



Régen várt pillanat. Szerződésben vállalt és keservesen írt sorozat tizedik, utolsó cikkét adom le ezennel. (A szerkesztőség pontosan be nem határolt összegű különhonoráriuma vár rám.) E búcsúcikkhez három téma is adódott. Mark Rothko, nagyon szeretem, a fotókat is elkészítettem hozzá, de üres képeiről kutya ne­héz lett volna hat oldalt írni. Megírhattam vol­na honi kortársaimról a véleményemet. Mond­juk, csak a jót. De barátaim figyelmeztettek. Talán, majd, egyszer. Fölvetődött Vojnich Er­zsébet neve is, szerkesztőm is helyeselte. Bele­illik a Modok Mária - Vaszkó Erzsébet vonalba. Meg amúgy is, festményeimhez témát, és meg­annyi mazsolával meghintett vegyes gyü­mölcsfagylalt-vacsorát kaptam tőle. Legutóbb azonban még süti sem volt, csak parizer ubor­kával. S akkor, végül, egy név tolult agyamba, minduntalan föl-fölbukkant, nem menekülhet­tem, a kerekek is azt zakatolták, váli, váli. Ho­gyan is felejthettem ki, Bonnard és Morandi között?!
Neve nem a teljes ismeretlenség homályából bukkant elő. A magyar sajtó kereszttüzébe elő­ször egy igen szellemes és teljesen félreértett akciója kapcsán került. 1978 telén a Nemzeti Galériában a Jubileumi Stúdiókiállításon vagy 900 kockára fűrészelt festménydarabkáját terí­tette szét egy asztalon, fölszólítva a kedves né­zőket és kritikusokat, hogy ezek itt elrontott ké­pek maradványai, ugyan szíveskedjenek belő­lük jó képeket összerakni, próbálják meg. Az Orgánum hetekig vitatkozott (a Mester boldog volt), hogy mindez a Rendszer-an-sich, avagy pedig csak a kritikusok kritikája akarna-e lenni. A bírálók kellemesen hajbakaptak egymással, mártsak a betűontás okából is, a művész pedig ámult. Hogy ennyi kritikus egyikének se jutott eszébe, hogy egy föstő a képeiről alkalmasint egyedül is meg tudja mondani, hogy ezek itt rosszak, pocsékok, silányak, gyatrák és környe­zetszennyezők. S hogy e konfliktus egyetlen ésszerű elintézési módja a műtermében álló, 1975-ben a Baross utcában 3000 forintért vásá­rolt (nyilvánvalóan csempészáru) szovjet bar­kács-fűrészgép igénybevétele. S még a fűrésze­lés közben se jutnak a kritikusok eszébe. A Mester e helyt halkan bevallja, hogy munkássá­gának cca. hatvan százaléka eleve selejt, immár 30 éve, mely ilyen módon a műteremből a hát­só kijáraton távozik, talppal az ajtó felé, ahogy mondani szokták. Pislákoló mécs - hajló nádszál önbizalmát ilyenkor derék hitvese élesztgeti:
„Mégis a mamámnak volt igaza. Na gyere, vacsora. Mákostészta. Kihűl."
De térjünk a képelemzésre. Mikor is 1978-ban ily módon fölfedeztetett, immár hetedik éve ál­lott műtermében egyik korai főműve, az Avigno­ni szerelmesek. Olajkép, 140 x 100 cm, 1971. A mű története különös, ugyanis a Mesternél rend­hagyó módon témája előbb született a műnél. Épp most kiadásra kerülő jeles könyvében („C. napló") meg is írja a témaadó élményt, kissé ügyetlenül, de minden bizonnyal hitelesen: egy átmúzeumozott nap fáradt estéjén, átázott tor­nacsukában betéved egy templomba, ahol „...Be­lépek, de hova? Erre-arra egy-egy gyertya, amúgy koromsötét, s bent tombol, dörög, lobog és repül egy diadalmas Bach-fúga, a D-moll... ijesztő. A sötétben botorkálok az oltár felé. ... A hang forrását még mindig nem találom (a zene elölről szól), de egyszer csak előttem, lent, meg­mozdul valami. Fölrezzenek, ijedtség, mit tagad­jam, iszonyú ijedtség... kapkodó igyekezettel pró­bálom megfejteni az alig láthatót - ó, csak egy ember. Egy lány. A térdeplőlépcsőn ül-kuksol, összegörnyedve. Hosszú haja van, biztosan sző­ke, karjával átfogja lábát. Nicsak, egy lány. Ó is kábult a zenétől.
Zajtalanul és illedelmesen továbbmegyek. Hogy is volt? Az előbb megemelte a fejét, attól vettem észre. De hisz nem rám nézett, hanem a rácson át egy falfülke felé, ott egy kis fény dereng.
És akkor megértettem. A fülkét majd kitöltő orgonapult mögül egy fiú feje látszik, vállig érő haja a zenével mozdul, tiszta, átszellemült arc, nagyon szép. Most felénk - felé - pillant, a semmibe, mert a fény nála van, és a zene is. Hiszen ez a lánynak játszik!
Eltűntem, elosontam a sötétben, ők ottma­radtak ketten egymásnak, Sebastian Bach vi­gyázott rájuk..."
A Festő alighanem egész életében ezt szeret­né megfesteni - akkor, egyszer, leíró módon meg is próbálta. A képmezőt Bálint Endrétől vett ötlettel négy mezőre osztotta. E táblák té­mái sorra, felülről lefelé:
1. A fiú az orgonánál. Építész tanultságából származó gondolkodással, igen leegyszerűsített formában, keresztmetszetben lerajzolt egy or­gonapultot a hozzá tartozó paddal. Furcsa, hogy a téma a jobb szélen indít, holott balról jobbra olvasunk. A forma szögletessége masz­kulin jellegű.
2. A Bach-zene. Ez a felület sokkal jobbra sikeredett az elgondoltnál. A festő ugyanis egy finoman megmunkált rózsaszín felülettel indí­tott, egy vibráló szőnyeggel, a zenét kifejezen­dő. A későbbiekben azonban ezt túl édeskés­nek találta. Széles mozdulatokkal, festőkéssel kezdte átkenni, egy világosabb színnel, mikor keze félúton megállt, a művelet félbemaradt. A félig kész felület fogalmilag és formailag, szín­ben is kifejezőbb lett az elképzeltnél. Így ma­radt.
3. A leány a zenét hallgatja. A festő az egy pillanatig látott, tehát inkább csak elképzelt éteri lény minden csodáját kifejező formát ke­resett. (A vázlatlapok fotón megmaradtak.) Első fordulóban erre egy kövérkés kifli alakja tűnt legmegfelelőbbnek. Majd megint csak Bá­lint Endrével az emlékek peremén született meg ez a teljesen passzívnak szánt, befogadó forma. Visszafelé, átlós irányban elhúzva a fenti résztémától, méretében hasonlóan. A zenét a fölötte-tábla faktúrájának halkabb változata szeretné képviselni.
4. A város, a templom. Nem egészen idetar­tozó elem. Már csak az absztrahálás megint csak más faja miatt sem. Szerencsére színben idomul, súlyával alulról zárja a képet. Summás­sága nagylélegzetűnek mondható, patetikus is talán. Ami rendben is van.
(Persze mindaz, amit a festő ilyetén el­gondolt, lényegtelen, nem biztos, hogy a kép tartozéka. Belőle nem fejthető meg a valódi „mondanivaló" - az ugyanis min­denkor a művész és a befogadó közös al­kotása.)
A kép ma a Kecskeméti Képtárban van.
A tizennégy évig tartó absztrakt után a festő második periódusa a régi zsidótemetők-széria (1984-87). Ez tulajdonképpen mellékterméke egy tíz évvel korábban fatusi szociofotózások közben kedvtelésből készített temetőfotó sorozatnak.
„Régi zsidó temető - virágzó mandulafával" Hatvan centiméteres olajkép, 1986-ból. Miből származik ez a súlyos, ünnepélyes hang, és ez a feszültség, amit a kép sugall? Igen, persze, az ég sötét a belülről világító dombforma fölött, ami önmagában abszurdum - de nemcsak ez. A háttérre az előtér túl nagy, fenyegetően sötét sírkő formája felel. Mintha fényképezőgép néz­né, túl közel van hozzánk, életlen a kontúrja. Ez a formai bizonytalanság megzavarja nem­csak téri helyzete leolvasását, hanem értelme­zését is. Bontatlan fekete foltja, mintha barlang vagy sírkamra bejárata. Bal felől megtámaszt­va, ráragadva egy szintén sötét, ám jóval konkrétabb forma, egy másik kő. Rajta éles, grafi­kus jel. A horizonton ugyancsak összetapadt két forma, csak kontúrral jelezve, testetlenül. A kettő között pedig váratlanul, gyermekrajz mo­dorban, egy virágzó fa. Modellje jól megfigyel­hető tavasszal a kecskeméti alkotóház emeleti műterméből. A jobb alsó sarok kerítéseleme még evilágibb-vaskos realitás. A feszültség - a feszes kompozíción túl -, gondolom, innét szár­mazik, az egymásnak ellentmondóan ábrázolt formák zavartkeltőek.
„Régi zsidó temető (Ferenczy Károly emléké­re)" 120 x 120 cm, olaj, 1986. A címadás nem véletlen. Váli mindig ámulattal adózott az er­dei - alkonyi fények, atmoszférák mesterének. Itt a képen a geometrikus formák lombernyőt sugalló (foltos) fények által puhává oldódnak. A két fatörzs is utal erre. Fények és formák félárnyékos útvesztője. Nagy teret sejtet, egyebek mellett a módszeresen félbevágott formák által is. Nem színes kép, mégsem hagy hiányérzetet: szürkék és feketésbarnák. A nagy, túl nagy formákat itt is apró grafikus jelek pányvázzák világunkhoz: száraz ág és hétágú gyertyatartó. Aminek ritmusát fenye­getően fölnagyítva a háttér kerítése ismétli meg.
Mindkét képet a festő egy különösen boron­gós januári délelőttön Trabantja csomagtartó­jára erősítette, s fölvitte a Nemzeti Galériába, ajándékként. Célját elérte: még másnap is boldog volt.
Nézzünk meg egy képet az 1987 óta tartó műtermes sorozatból is. Kis fehér műterem (korábban: Fehér szoba); 1991. olaj, 40 x 40 cm. A kompozíció itt is feszes, a jobb alsó sarokban az asztalláb „épp csak hogy befér" a képmezőbe. Hasonlóan szorul a szék is. Mintha a terjeszkedő asztal szorította volna a kép sarkába. Találkozási pontjuk közelében, az asztallap, akár egy jégtábla, föltorlik, fehér, fluoreszkáló, belső fénnyel. A padló és a háttér is anyagtalan, jelzésszerű. A papírlap e világi, az üvegváza pedig fényre és fénytörésre utal. Hol­ott a képen nincsen árnyék. Iszonyú nagy itt a csend, emberelhagyta táj.
Hát, ennyi.
Búcsúzom.


A többi írás elolvasható a deske.hu weboldalon, > Menü: 11. napló, interjúk > (a megjelenés helye szerinti keresőben, > Mozgó világ, 1992. 12.